Csordásné Anda Éva Mária Univerzális számolóeszköz látóknak és vakoknak
1. A találmány: Univerzális számolóeszköz látóknak és vakoknak
  • A megoldott probléma: A matematikai alapkészségek szintjének emelése a feladatok képi megjelenítésével, melynek során lehetővé válik a „hogyanok” mellett a „miértek” tudatosítása, különös tekintettel az alapműveletek végzésére és a mértékegységek váltására.
     
  • Meghatározás: A MATANDA rúdra fűzött korongok rendszere, melynek lapjai színükben és felületkiképzésükben is eltérnek egymástól, ez teszi lehetővé, hogy vak gyermekek is használhassák. Az ALAPTÁBLÁZAT 90º-kal történő elforgatásával HELYIÉRTÉK TÁBLÁZATOT kapunk, ebben a helyzetben a műveletvégzések mellett, mértékegységek váltására is használhatjuk.
  • Bemutatás: A tevékenykedtetésre és a vizualitásra épülő eszköz 10 korongot hordozó, rudakból épül fel, és ezt a 10 korongot egy fagyöngy 5-5-re tagolja. Ez nagyban segíti a leolvasást, s az egymás fölött lévő gyöngyök egyben az eszköz szimmetriatengelye is. A korongok pörgethetőek a rúdon, helyzetüket szükség szerint mégis megtartják. Nem kell tologatni, a nulla állás mégis létrehozható. Összesen négy korongpozíciót kell megjegyezni az eszköz szakszerű és eredményes használatához. Ezek a következők:
    - szemben piros: - fölfelé néz a piros – alaphelyzet, 0 állás
    - szemben kék: - fölfelé néz a kék – elvett korong, ez is 0 állás
    Az eszköz a hagyományos koronghasználat összes előnyét magában foglalja, (világos, részletező egyértelmű levezetések), s annak hátrányait kiküszöböli,(szétszóródás, csörömpölés figyelemelterelés).
    Változatai:
  • Demonstrációs méretben:
    - MATANDA I. – 10-es számkör (korongméret: 55 mm) 10 korongot tartalmazó egység (1 db BLOKK)
    - MATANDA II. – 20-as számkör (korongméret 55 mm) 2x10 korongot tartalmazó egység (2 db BLOKK)
    - MATANDA III. – 100-as számkör
       - TÁBLÁZAT – 10 db 10-es rúd egymás fölött (korongméret: 55mm)
       - MAXI számegyenes - 10 db 10-es rúd egymás végébe helyezve (-”-)
       - MINI számegyenes – 10 db 10-es rúd egymás végébe helyezve (korongméret: 16mm)
  • Tanulói méretben: (Esztétikus „fadobozban,” mely egy mozdulattal állvánnyá alakítható.) -10-es, -20-as, -100-as számkörben.
    A demonstrációs eszköz korongjain, kis rések lettek kialakítva az átlátszó számkártyák számára, ezen tulajdonsága, tovább szélesíti az eszköz felhasználási lehetőségét.
    Az korongok kék lapja sima, piros lapján jól tapintható kiemelkedés van. Ezáltal válik lehetővé tapintás utáni használata vak, vagy gyengén látó gyermekek számára.
    Kiegészítői még, átlátszó Szám- és jelkártyákon kívül, Dominó- és jelkártyák, valamint Fejléc szalagok.
    A MATANDÁN létrehozott matematikai feladatok, és azok megoldásai láthatóvá, érthetővé válnak, ezáltal a kisiskolások motiváltak és sikeresek lesznek, nem csak a tantárgy, de a tanulás vonatkozásában is. A tehetséges tanulók számára lehetőséget nyújt a felfedező tanulásra, míg a gyenge képességűeknek kézzel fogható segítőtárs.
    Használata érdekes, könnyű és játékos, mely megfelel a kisiskolások életkori sajátosságainak.
     

  • Alkalmazás: Ajánlom az iskolai előkészítősöknek, (5-6 éveseknek), valamint az alsó tagozatosoknak,(6-10 éveseknek), normál és eltérő tantervű iskolákban. Tehát minden matematikát tanuló gyermeknek és matematikát tanító pedagógusnak, mivel tankönyvcsaládoktól független, illetve azokkal kompatibilis.
     
  • Előnyök: A játékos matematikai eszköz használata során tevékenység közben a gyermekek összefüggéseket fedeznek fel, és következtetéseket vonnak le. Ezáltal fejlődik rendszerlátásuk, problémamegoldó képességük, tudásuk alkalmazásképes tudás lesz.
  • Kifejlesztési stádium: A kifejlesztés teljes mértékben megtörtént.
    Az eszköz módszertani kidolgozása folyamatban van.
    Gyártása, forgalmazása megkezdődött.
     
  • Dokumentáció: Szórólap és Használati Útmutató

2. A feltaláló: 

  • Neve:  Csordásné Anda Éva Mária  
  • Bemutatkozás: 1955. szeptember 26-án születtem Budapesten.
    A pedagógus pályát választottam élethivatásomnak, melyet nagy szeretettel gyakorlok immár 27 éve. Munkám során mindig az vezérelt, hogy gyermekeim számára örömforrás legyen a tanulás. Úgy érzem vágyamat sikerült elérnem, mivel naponta érzem ennek visszaigazolását, többek között, éppen, ezen találmányomnak köszönhetően.
     

3. A védelem: 

  • Forma: Használati Mintaoltalom, a Magyar Szabadalmi Hivatal által bejegyzett: 2521-es lajstromszámon.
  • Prioritás: 2002. március 18.
  • Országok: Magyarország
  • A szabadalom tulajdonosa: A feltaláló

4. Üzleti szándék: A MATANDA elterjesztése az oktatásban.

5. Kapcsolat: 

  • Név:  Magyar Feltalálók Egyesülete
  • E-mail: genius@inventor.hu
  • Telefon/fax: +361 220 3040
  • Cím: H-1519 Budapest, pf.: 426