Gonda Jenő Nyomatékváltó - GCVT
1. A találmány:  Nyomatékváltó - GCVT
  • A megoldott probléma: A feladat egy olyan fordulatszám módosító megoldást alkotni, amivel álló és forgó tengelyeket úgy lehessen összekapcsolni, állandó mechanikus kapcsolattal, hogy nem alkalmazunk súrlódó tengelykapcsolót és forgó tengely az álló tengelyt bármely irányban fokozatmentesen tudja forgásba hozni.
  • Meghatározás:  Többcélú, teljesen fokozatmentes irányváltós váltómű (GCVT), amely legalább egy – önmagában ismert – bolygókerekes váltóművet és legalább egy – önmagában ismert – folyamatosan változtatható szíjas áttételt tartalmaz, ahol a bolygókerekes váltómű napkereke, csillagkereke és koszorúkereke közül bármelyik kettő közé legalább egy folyamatosan változtatható szíjas áttétel van közbeiktatva.

     

  • Bemutatás: A váltómű két jól ismert és közel száz éve alkalmazott áttétel módosító megoldás összeépítéséből született. Részei: egy bolygómű és egy folyamatosan változtatható szíjáttétel.

    Működés: a bolygómű azon tulajdonságaira épül, miszerint egyszerre lehet hajtott és álló tengelye is. A lényeg a bolygómű napkereke és csillagkereke közötti fordulatszám különbség.  A példa kedvéért vegyünk egy olyan bolygóművet amelynek álló koszorúkerék esetén a napkerék és csillagkerék áttételi aránya 2:1. Továbbá, vegyünk egy olyan folyamatosan változtatható szíjáttételt ami legalább 3:1-es áttételi arányt tud. Állítsuk be az áttételt 2:1-re. A bolygómű napkerekének tengelyét összekapcsoljuk a szíjáttétel  kettőt forduló tárcsa tengelyével. A csillagkerék tengelyét a szíjáttétel egyet forduló tengelyével. A napkerék és a szíjtárcsa közös tengelyét mely kettőt fordul meghajtjuk. Ebben az esetben minden forog csak a koszorúkerék nem pedig teljes a mechanikus kapcsolat. Amint a szíjtárcsákkal változtatunk az áttételi arányon az 1:1 arány felé akkor „előre”, ha pedig növeljük az áttételi arányt 3:1 felé ellenkező irányba kezd forogni a koszorúkerék. Mindezt fokozatmentes irányváltással a nulla állapoton keresztül.

 

  • Alkalmazás: Minden olyan területen, ahol a forgómozgást nulla fordulatszámról fokozatmentesen kell módosítani.
  • Előnyök: 
    • Az alkalmazások nem igényelnek semmilyen új gyártástechnológiát.
    • A megvalósításhoz szinte csak egy összeszerelő üzemre van szükség a már meglévő mechanikus és elektronikus részegységekből.
    • Olcsón és kevés munkaráfordítással gyártható.
    • Például csak az autóipari felhasználást tekintve:

      - nem igényel súrlódó vagy hidraulikus tengelykapcsolót,

      - a nulláról fokozatmentes gyorsulás olyan mintha végtelen számú terepfokozattal indulna,

      - a motor mindig a optimális fordulatszámon járhat a legkisebb káros anyag kibocsátás mellett.

      - egyszerű szerkezet, kevés alkatrész, csekély meghibásodási lehetőség,

      - alacsony előállítási költség

       

     

  • Kifejlesztési stádium: Két különböző megoldású működő bemutató modell
  • Dokumentáció: szabadalmi leírás és sematikus rajzok

2. A feltaláló: 

  • Neve: Gonda Jenő
  • Bemutatkozás:  vállalkozó (1980 óta)

3. A védelem: 

  • Forma:  magyar szabadalmi és PCT bejelentés (P0300321 és HU030005)
  • Prioritás:  2003.február 7.
  • Érvényesség: 
  • Szabadalom tulajdonosa: a feltaláló

4. Üzleti szándék: együttműködési megállapodás gyártásra

5. Kapcsolat: